وحیانی بودن ساختار قرآن
نویسندگان
چکیده
بررسی چگونگی سامان یابی نظام کنونی قرآن در دوران رسالت و وحیانی بودن ساختار کنونی آن در انتخاب واژگان، آیات و سوره هاست. نویسنده، پس از ذکر مقدماتی درباره ساختار کنونی قرآن در سه محور به بحث درباره وحیانی بودن آن ساختار می پردازد. در مورد وحیانی بودن واژگان قرآنی و نظم آنها معتقد است همان گونه که معانی قرآن از جانب خداوند متعال است، ترکیب و تنظیم الفاظ نیز از خداوند است و در این بخش، دست بشر دخالت نداشته و روایاتی که درباره جابجایی و یا تغییر و تبدیل در کلمات و آیات قرآن رسیده، خبرهای واحدی است که قطع به صحت آنها نداریم، بنابراین باید در آنها توقف کنیم. در مورد وحیانی بودن تنظیم آیات در ضمن سوره ها، معتقد است این ترتیب حساب شده و براساس حکمت بوده و با ارشاد و راهنمایی های پیامبر(ص) صورت گرفته و رأی و سلیقه صحابه در به وجود آمدن ترتیب موجود دخالتی نداشته است. در مورد وحیانی بودن سوره ها به سه دیدگاه توقیفی و مستند به پیامبر، اجتهادی و مستند به صحابه و بخشی وحیانی و بخشی دیگر اجتهادی اشاره می کند و دیدگاه اول را می پذیرد و ترتیب کنونی را بهترین شکل ممکن می داند. در این میان جهت اثبات دیدگاه اول به دلایل قائلان به جمع قرآن در عصر پیامبر و صحابه پرداخته است.
منابع مشابه
وحیانی بودن الفاظ قرآن
بررسی مسأله وحیانی یا غیروحیانی بودن الفاظ قرآن و پیامدهای هر نظریه است. وحیانی بودن الفاظ قرآن به چند گونه قابل تفسیر است. نویسنده پس از طرح تاریخچه بحث وحیانی بودن الفاظ قرآن و مقایسه آن با بحث مشابه آن در مسیحیت و تفاوتهای آن دو، در آغاز به پیامدهای بشری بودن الفاظ قرآن اشاره می کند و از عناوینی چون: قداست زدایی از الفاظ، نفی اعجاز بیانی، متن گریزی یا نفی مرجعیت قرآن در فهم دین و کثرت گرایی ...
متن کاملوحیانی بودن ساختار قرآن و شبهات مربوط به آن
موضوع وحیانی بودن ساختار قرآن شامل مباحث وحیانی بودن الفاظ قرآن و وحیانی بودن ترتیب آیات و سوره ها می باشد. در بحث وحیانی بودن الفاظ قرآن ابتدا به بحث امکان تکلم خداوند و ایجاد الفاظ پرداخته شده است. تاکنون بهترین دیدگاهی که در رابطه با این مسئله ارائه شده است دیدگاهی است که شهید مطهری از حکمای اسلام نقل کرده است. البته از این دیدگاه برخی تلقی دیدگاه گزاره ای کرده اند که بیانگر نیاز این دیدگا...
15 صفحه اولوحیانی بودن قرآن از دیدگاه خاورشناسان
واژه ی مستشرق و شرق شناس، با قطع نظر از تعریف آکادمیک آن، در حوزه ی خاص اسلامی نیز مقوله ای عام و فراگیر است و خیل عظیم از محققان و نویسندگان غیرمسلمان غربی و شرقی را شامل می شود که در ضمن یکی از گروههای ذیل دسته بندی شود: 1- کسانی که به منظور تبلیغ آیین مسیحیت، ردیه های غرض آلود و ادعاهای دروغین را در مورد اسلام و قرآن کریم تنظیم کرده اند. 2- افرادی که به دلایل گوناگون به ترجمه ی متون اسلامی، ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۵، شماره ۱۹-۲۰، صفحات ۳۲۶-۳۵۵
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023